Artykuł sponsorowany

Jak kontrolować masy towarów sprzedawanych w zamkniętych opakowaniach?

Jak kontrolować masy towarów sprzedawanych w zamkniętych opakowaniach?

Zgodnie z ustawą o towarach paczkowanych z dnia 6 września 2001 r. wraz z późniejszymi zmianami producent tego typu produktów do 50 kg lub 50 litrów zobowiązany jest do tego, aby ilość rzeczywista towaru paczkowanego była zgodna z ilością nominalną podaną na opakowaniu. Dlatego też towary paczkowane muszą być poddawane kontroli ich masy za pomocą między innymi dwóch poniższych metod. 

Metody kontroli masy towarów paczkowanych

Ilość rzeczywista paczkowanego towaru może być wyznaczana między innymi za pomocą metody niszczącej oraz nieniszczącej. Pierwsza z nich polega na opróżnieniu opakowania, a następnie bezpośrednim zważeniu wyjętego z niego towaru. Metoda ta jest jednak rzadko stosowana, ze względu na konieczność zniszczenia opakowania, a co za tym idzie brak możliwości późniejszej sprzedaży towaru. Druga z metod opiera się natomiast na wyznaczeniu rzeczywistej ilości zapakowanego towaru poprzez zważenie za pomocą specjalnej wagi do towarów zapakowanych najpierw masy pustego opakowania, a następnie napełnionego. Czyli masa brutto zapakowanego towaru minus tara (waga opakowania) równa się masie rzeczywistej towaru. Różnica między uzyskanymi podczas kontroli wynikami może być:

  • ilością towaru wyrażoną w jednostkach masy,
  • ilością towaru wyrażoną w jednostkach objętości wyznaczonych pośrednio przez pomiar gęstości i masy. 

Jakie parametry powinny spełniać wagi do kontroli masy towarów sprzedawanych w opakowaniach zamkniętych?

Pomiar masy towaru paczkowanego jest podstawowym pomiarem w systemach kontroli ich producentów. Dlatego też musi być on dokonywany z zastosowaniem odpowiednich urządzeń pomiarowych, które oferuje między innymi producent wag AXIS. Zaliczyć można do nich natomiast wagi co najmniej klasy dokładności III oraz wagi automatyczne porcjujące, kontrolujące, odważające i dozowniki objętościowe. Wszystkie z tych urządzeń pomiarowych podlegają natomiast obowiązkowej kontroli metrologicznej polegającej na zatwierdzeniu ich typu oraz legalizacji. Ich dokładność musi być natomiast dostosowana do nominalnej masy netto paczkowanego towaru określanej jako Qn. Przykładowo dla towarów paczkowanych o masie od 334 do 1666 gramów błąd pomiarowy wagi nie może być wobec tego większy niż 2 gramy. 

Podsumowując, kontrolowanie masy towarów sprzedawanych w zamkniętych opakowaniach jest obowiązkiem ich producentów. Do wyboru w tym przypadku mają oni natomiast dwie główne metody — niszczącą oraz nieniszczącą, z zastosowaniem specjalnych urządzeń metrologicznych w postaci zalegalizowanych wag.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.