Zwykłe reflektory a ksesony - czym to się różni?
Oświetlenie samochodu jest czynnikiem decydującym w wielu przypadkach o bezpieczeństwie w ruchu drogowym. Odpowiednie światła stosowane w ciągu dnia zwiększają widzialność pojazdu nie tylko po zmroku, ale również w dzień – zarówno w pełnym słońcu, jak i podczas zmniejszonej przejrzystości powietrza związanej z mgłą czy opadami oraz bardzo pochmurne dni. Zamiast zwykłych lamp halogenowych, coraz częściej w autach montuje się lampy ksenonowe.
Czym charakteryzują się reflektory halogenowe?
Tradycyjna lampa samochodowa składa się ze źródła światła, którym jest typowy halogen, odbłyśnika oraz szyby pomagającej we właściwym ukierunkowaniu strumienia światła, dzięki odpowiednim zaboleniom i ryflowaniem powierzchni. W żarówkach halogenowych używa się żarników wolframowych zamkniętych w szklanych bańkach wypełnionych pierwiastkami z grupy halogenków. Ich właściwości sprawiają, że parujący z żarnika wolfram będzie się na nim ponownie osadzał, co znacząco podnosi żywotność w stosunku zwykłych żarówek, używanych choćby w światłach mijania. Takie rozwiązanie zwiększa też ilość emitowanego światła. Ze względu na to, że podczas pracy żarnik nagrzewa się do temperatur przekraczających 250°C, bańka halogenu musi być wykonana z wytrzymałego na obciążenia termiczne szkła kwarcowego. Ponieważ wydajność halogenów jest jednak niezbyt duża w porównaniu z nowszymi technologiami, modne stało się przerabianie zwykłych reflektorów na ksenony. W wielkopolskim usługi tego rodzaju wykonuje firma TMC.
Co wyróżnia lampy ksenonowe?
Lampy ksenonowe mogą uzyskać przeszło dwukrotnie większe natężenie światła i osiągają dużo lepszą żywotność. Ich budowa jest jednak zupełnie inna. Są one wyposażone w przetwornicę dostarczającą wysokiego napięcia sięgającego 25 kV potrzebnego do rozpalenia łuku elektrycznego w będącym źródłem światła palniku, a także w specjalnie wyprofilowane odbłyśniki oraz układ soczewek ukierunkowujących strumień światła. Niezbędny będzie też zwykle system pozycjonowania oraz układ spryskiwaczy, pozwalający na oczyszczanie zewnętrznej powierzchni klosza lampy. W autach bez seryjnych ksenonów możliwe jest przerobienie na nie lamp halogenowych. W Poznaniu usługi tego rodzaju wykonuje firma TMC, specjalizująca się również w profesjonalnej renowacji reflektorów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana