Zawiadomienie o zakupie samochodu a rejestracja pojazdu
Zakup samochodu niemal dla wszystkich kierowców wiążę się z dużą ekscytacją i radością. Choć emocje są wtedy ogromne, nie należy zapominać o dopełnieniu wszelkich formalności, które wynikają z nabycia pojazdu. Sprawdź, ile jest czasu na zawiadomienie właściwego urzędu o zakupie samochodu i czy obowiązek ten jest równoznaczny z koniecznością rejestracją pojazdu. Zapraszamy Cię do zapoznania się z przygotowanym przez nas artykułem.
Czy zgłoszenie zakupu samochodu powinno być równoznaczne z przerejestrowaniem nabytego pojazdu?
Osoba, która nabyła używany pojazd, ma 30 dni na zgłoszenie tego faktu w odpowiednim urzędzie. Niedopełnienie tego obowiązku wiąże się z dotkliwymi karami finansowymi. Niezawiadomienie starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu w ustawowym terminie skutkuje nałożeniem kary w wysokości od 200 zł do 1000 zł.
Sprzedawcy samochodów używanych, tacy jak firma Szewczyk Automotive, bardzo często są pytani o to, czy łącznie ze zgłoszeniem nabycia pojazdu należy dokonać jego rejestracji. Zawiadomienie o zakupie samochodu nie musi być równoznaczne z przerejestrowaniem pojazdu. O nabyciu auta można zawiadomić urząd bez jednoczesnej wymiany tablic rejestracyjnych czy dowodu rejestracyjnego. Zakup pojazdu można zgłosić w:
- starostwie powiatowym,
- urzędzie miasta (dot. sytuacji, w której samochód został zarejestrowany w mieście na prawach powiatu),
- urzędzie dzielnicy (dot. sytuacji, w której samochód został zarejestrowany w Warszawie),
- online.
Sprawę można więc załatwić na dwa sposoby: udając się do odpowiedniego urzędu lub wchodząc na stronę internetową gov.pl. Przed zgłoszeniem zakupu samochodu w urzędzie należy przygotować komplet niezbędnych dokumentów: dowód osobisty lub paszport (ew. kartę pobytu), uzupełnione zawiadomienie o zakupie pojazdu oraz kopię dokumentu potwierdzającego nabycie pojazdu (np. umowę kupna-sprzedaży).
Jak zgłosić nabycie pojazdu przez internet?
Firmy zajmujące się sprzedażą samochodów osobowych w Dębicy oraz wielu innych miejscowościach bardzo często spotykają się z sytuacją, w której osoby kupujące pojazdy decydują się na zgłoszenie tego faktu drogą internetową. Chcąc zawiadomić właściwy urząd o zakupie samochodu online, należy wejść na stronę internetową gov.pl, a następnie kliknąć zakładkę „Zawiadomienie o nabyciu pojazdu”, po czym „Załatw sprawę”. Po zalogowaniu się na swoje konto można zaadresować zgłoszenie, wypełnić zawiadomienie i dołączyć dowód nabycia pojazdu. Następnie należy podpisać zgłoszenie i gotowe – zawiadomienie zostanie wysłane do odpowiedniego urzędu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana