Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów
Właściwe rozliczanie swoich zobowiązań podatkowych wobec fiskusa wiąże się z koniecznością prowadzenia odpowiedniej dokumentacji służącej do rejestrowania wszystkich zdarzeń gospodarczych. W zależności od wielkości konkretnego podmiotu oraz formy prawnej, w jakiej funkcjonuje, w grę wchodzą różne rodzaje księgowości, w tym często także uproszczona, przy której korzysta się z podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Czym jest podatkowa księga przychodów i rozchodów?
Podatkowa księga przychodów i rozchodów (PKPiR) jest formą księgowości uproszczonej, a zasady dotyczące jej prowadzenia są zawarte w specjalnym rozporządzeniu MF, różniąc się pod względem poziomu złożoności od reguł stosowanych w przypadku klasycznych ksiąg handlowych. PKPiR może być stosowana przez podmioty, których przychody w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły 2 milionów euro. Kwota ta obejmuje również sprzedaż środków trwałych – budynków, ziemi, maszyn czy pojazdów. Z księgi mogą korzystać wyłącznie osoby fizyczne. Będzie więc stosowana, gdy chodzi o jednoosobową działalność gospodarczą, a także w przypadku części spółek osobowych, obejmując spółki cywilne, partnerski oraz jawne. Księga jest też związana z określonym typem podatku dochodowego – będzie to wyłącznie podatek dochodowy od osób fizycznych zarówno odprowadzany na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej, jak i liniowo. Podmioty mające prawo do PKPIR mogą z niego zrezygnować. Warto pamiętać, że choć zasady są przy PKPiR prostsze, to najlepiej korzystać z pomocy sprawdzonego biura księgowego. W Bolesławcu może to być Biuro Rachunkowe Jacka Zembatego.
Przeczytaj również: Na czym polega obsługa płac w firmie?
Co umieszcza się w PKPiR?
Podatkowa księga przychodów i rozchodów jest używana do rejestrowania wszystkich zdarzeń gospodarczych. W odpowiednich rubrykach księgi odnotowuje się kolejny numer zapisu, dane kontrahenta, datę transakcji lub płatności oraz ich rodzaj. Podaje się również kwoty uzyskanego przychodu lub poniesionego wydatku. Do księgi wpisuje się ponoszone koszty, związane z prowadzoną działalnością oraz sumy przeznaczane na wynagrodzenia pracowników i składki ZUS. Prowadzeniem podatkowej księgi przychodów i rozchodów zajmuje się Biuro Rachunkowe Jacka Zembatego z Bolesławca. Prowadzi ono także pełną księgowość, jak również obsługę kadrowo-płacową.
Przeczytaj również: Kto może korzystać z księgowości uproszczonej?
Przeczytaj również: Kiedy warto skorzystać z usług biura rachunkowego?
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana