Zasady prowadzenia Książki Obiektu Budowlanego c-Kob
Książka Obiektu Budowlanego to dokumentacja techniczna, która zawiera informacje o obiekcie, przeglądach technicznych budynku, jego przeznaczeniu, technicznych parametrach czy eksploatacji. Książka ta jest niezbędna dla właściciela, zarządcy i użytkowników obiektu budowlanego. Dotychczas książka obiektu budowlanego miała formę wyłącznie papierową. Od 1 stycznia 2023 roku można prowadzić książkę w postaci elektronicznej w systemie c-KOB.
Kto i kiedy zakłada Książkę Obiektu Budowlanego c-KOB?
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego (c-KOB) to rządowa aplikacja do prowadzenia książki obiektu budowlanego. Do 31.12.2026 roku można prowadzić dokumentu zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Po tej dacie obowiązuje już tylko elektroniczna wersja Książki Obiektu Budowlanego. Do korzystania z aplikacji c-KOB wystarczy komputer i przeglądarka internetowa lub smartfon.
Elektroniczną książkę obiektu budowlanego zakłada właściciel lub zarządca obiektu w terminie 30 dni od dnia otrzymania decyzji organu nadzoru budowlanego o pozwoleniu na użytkowanie. Przy czym należy pamiętać o tym, że nie można wrócić do wersji papierowej, jeżeli już raz zostanie założony c-KOB . Należy również pamiętać, że od 01.01.2024 można zakładać Książkę Obiektu Budowlanego tylko w wersji cyfrowej za pomocą sytemu c-KOB – podkreśla pracownik firmy IMPACT z Gdańska, która wykonuje projekty budowlane i przeglądy okresowe.
Kto wypełnia książkę c-KOB i jakie informacje należy w niej umieszczać?
W c-KOB właściciel lub zarządca dokonuje najważniejszych wpisów. Przy czym, może on wskazać osobę fizyczną do prowadzenia tej książki. Wówczas za prowadzenie książki obiektu budowlanego odpowiada wskazana w tej książce osoba fizyczna. Uprawnionymi do dokonywania wpisów są także osoby przeprowadzające kontrole, o których mowa w art. 62 ust. 1. Prawa budowlanego.
W c-KOB należy zamieszczać najważniejsze informacje o obiekcie budowlanym, właścicielach i zarządcach, informacje o przeprowadzanych kontrolach, przeglądach technicznych budynku i ekspertyzach, decyzje, postanowienia, zaświadczenia oraz inne dokumenty dotyczące obiektu. Wpisu w książce dokonuje się niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia zaistnienia okoliczności, której wpis dotyczy.
Zaletą c-KOB jest pełna kontrola nad aktualnością przeglądów, powiadamianie o zbliżających się kontrolach i przeglądach okresowych, dostęp do dokumentów z dowolnego miejsca, szybka
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana