Artykuł sponsorowany

Zaleganie towaru w magazynie, a problem blokady kapitału

Zaleganie towaru w magazynie, a problem blokady kapitału

Magazynowanie to niezbędny etap obrotu wszelkiego rodzaju towarami – od żywności, kończąc na elektronice. Zadaniem magazynów jest zapewnienie płynnej dystrybucji, jednak zdarzają się sytuacje, kiedy płynność ta zostaje zaburzona przez zalegający na półkach towar. Jakie mogą być tego konsekwencje dla przedsiębiorstwa i co można zrobić, by rozwiązać problem?

Kiedy towar zaczyna zalegać na półkach?

Przyczyn zatrzymania towaru w magazynie może być wiele. Są to m.in.:

  • nadmierna podaż towaru na rynku – jeśli rynek jest pełen danego rodzaju produktu, konsumenci nie są w stanie go nabywać, nowe towary nie wychodzą z magazynu,
  • sezonowość produktów – ten problem dotyczy produktów takich jak odzież i obuwie, oraz innych, kupowanych jedynie w określonych porach roku. Po zakończeniu sezonu zainteresowanie nimi wśród klientów zaczyna spadać;
  • przestarzałe technologie i rozwiązania – dotyczy to produktów takich jak elektronika, która już po roku od daty produkcji może okazać się przestarzała, a także wyrobów, które w międzyczasie przestały spełniać obowiązujące normy i nie mogą być sprzedawane,
  • wady produktów – zdarza się, że dana seria produktu ma braki, które eliminują ją z dalszej sprzedaży. Do tej kategorii zaliczają się również egzemplarze ze zwrotów, reklamacji czy poekspozycyjne.

Zalegające towary w hurtowych ilościach nazywa się stokami magazynowymi.

Problemy z zaleganiem towaru

Zaleganie towaru w magazynach jest dla przedsiębiorstwa dużym problemem z wielu przyczyn. Najważniejsza to fakt, że stanowi on zamrożony kapitał – do jego produkcji wykorzystani środki, które dotąd się nie zwróciły wraz ze sprzedażą towaru. A zamrożonego kapitału nie da się wykorzystać do rozwoju działalności, co oznacza, że przedsiębiorstwo traci na zalegającym towarze podwójnie. Nawet jeśli istnieje szansa, że dany towar da się sprzedać w po pewnym czasie, producent jest stratny z racji faktu, że przez inflację towar traci swoją wartość. Do tego dochodzą również koszty związane z wykorzystaniem przestrzeni magazynowej.

Jak rozwiązać problem?

Aby pozbyć się zalegającego towaru, odzyskać przynajmniej część włożonych kosztów, zwolnić magazyny i móc wznowić produkcję, producenci mogą podjąć różnego rodzaju działania. Jednym z nim jest sprzedaż stoku magazynowego – możliwość taką oferuje m.in. firma Maxx20Group. Sprzedaż stoku jest rozwiązaniem lepszym niż prowadzenie własnych kampanii promocyjnych czy sprzedaży w outlecie, bowiem daje znacznie szybsze i pewne rezultaty.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.