Artykuł sponsorowany

Sposoby opodatkowania przedsiębiorstw

Sposoby opodatkowania przedsiębiorstw

Każdy przedsiębiorca może wybrać, na jakiej zasadzie chce rozliczać swoją działalność, by było to dla niego najkorzystniejsze. Przy podejmowaniu decyzji warto więc wziąć pod uwagę wiele czynników, takich jak wysokość dochodów, wspólne rozliczanie się z małżonkiem, odliczanie kosztów uzyskania przychodów czy korzystanie z dostępnych ulg podatkowych. Sprawdźmy, jakie są trzy główne sposoby opodatkowania przedsiębiorstw!

Skala podatkowa

Najczęściej wybieraną formą rozliczeń jest skala podatkowa. Opodatkowanie na zasadach ogólnych polega na stosowaniu dwóch progów podatkowych, które wynoszą kolejno 17% i 32%. Osiągnięcie konkretnego progu zależne jest od wysokości rocznego dochodu firmy, od którego można jednak odliczyć koszty uzyskania przychodów oraz różne ulgi. Warto w związku z tym zasięgnąć pomocy w biurze księgowym, takim jak Duet.

W 2022 roku pierwszy próg podatkowy obowiązuje przedsiębiorców, których dochód nie przekracza 120 000 zł. Zysk powyżej tej kwoty zostaje opodatkowany zgodnie z drugim progiem podatkowym. Co istotne, przy tej formie opodatkowania, w odróżnieniu np. od podatku liniowego, podatników obowiązuje też kwota wolna od podatku. Przedsiębiorcy zobowiązani są ponadto do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów oraz innych ewidencji.

Podatek liniowy

Podatek liniowy jest prostszy do rozliczania, a także nie wymaga tak wielu formalności, jak skala podatkowa. Jego stawka wynosi 19% niezależnie od wysokości rocznych dochodów firmy. Jest to więc rozwiązanie bardzo korzystne w szczególności dla osób, które mają wysoki roczny zysk znacznie przekraczający 120 000 zł. Wówczas nie muszą płacić dużej stawki wynoszącej aż 32%, do której byliby zobowiązani w przypadku opodatkowania na zasadach ogólnych. Minusem jest jednak brak możliwości korzystania z wielu ulg podatkowych, wspólnego rozliczania się z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych pozwala pomniejszyć osiągane przychody o poniesione koszty podatkowe. Stawki ryczałtu różnią się w zależności od wykonywanej działalności i mogą wynosić od 2% do 17%. Ta forma opodatkowania jest przeznaczona m.in. dla przedsiębiorców, których przychody w ubiegłym roku podatkowym nie przekroczyły 2 000 000 euro. Jeśli chcesz wiedzieć, czy możesz skorzystać z tego sposobu rozliczania, warto zwrócić się do biura księgowego oferującego księgowość dla firm. Wówczas dowiesz się, która forma będzie dla Ciebie najkorzystniejsza i dlaczego.

 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.