Artykuł sponsorowany

Przygotowanie materiałów do druku. Najważniejsze czynności

Przygotowanie materiałów do druku. Najważniejsze czynności

Druk dokumentu w profesjonalnej drukarni, na przykład offsetowej, zawsze musi być poprzedzony przygotowaniem tekstu. To tak zwany skład DTP, w którym najważniejszą rolę odgrywają czynności związane ze składem komputerowym. Przygotowanie takiej publikacji ma zatem co najmniej kilka etapów. Co warto wiedzieć o poszczególnych krokach? Jak dokładnie wygląda ten proces?

Skład DPT – baza pod wydruk

Praktycznie każdy wydruk dokumentu rozpoczyna się od DPT. To skrót od anglojęzycznego sformułowania „Desktop Publishing”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza „przygotowanie na biurku”.

Tekst wyświetlany i edytowany na komputerze musi być bowiem w odpowiedni sposób przygotowany pod względem technicznym oraz graficznym. Mówiąc potocznie, to logiczne składanie projektu w całość. Po to, żeby druk offsetowy czy jakikolwiek inny wyglądał zgodnie z założeniami klienta.

W ten sposób tworzy się wielostronicowe formularze, książki, kalendarze książkowe czy ulotki reklamowe.

Przygotowanie makiety

Pierwszym krokiem zwykle jest przygotowanie makiety. To, innymi słowy, propozycja wyglądu. Osoba odpowiedzialna za DTP wizualizuje projekt w specjalistycznym programie. Najczęściej jest to Adobe InDesign, choć na potrzeby łatwiejszych publikacji sprawdzi się także Corel Draw.

Na tym etapie specjaliści z drukarni offsetowej B0 ANEX z Wrocławia określają już parametry takie jak:

  • wygląd pojedynczej strony,
  • style tabel i ilustracji,
  • kroje czcionek.

Chodzi zatem o zaprojektowanie wizualnej części realizowanego projektu.

Skład tekstu

Gdy już ustali się, jak ma wyglądać wydruk, pora na trudniejszą, typowo techniczną część zlecenia. Trzeba bowiem wykonać skład tekstu.

W tym kroku trzeba uwzględniać takie rzeczy jak marginesy, spady (czyli obszary zadrukowane, wychodzące poza format docelowy) czy format strony. To dość wymagające zajęcie, bo jakikolwiek błąd na tym etapie skutkuje niekiedy „wysypaniem się” tekstu już podczas druku. A to generuje niepotrzebne przestoje.

Dlatego tym bardziej zaufać ekspertom, którzy znają się na swojej pracy i nie dopuszczają do nieprawidłowości. Trzeba pamiętać o tym, że profesjonalne przygotowanie pliku to już połowa sukcesu.

Etap akceptacji projektu

Projekt, po wizualizacji i składzie, powinien być zaakceptowany przez klienta. Ten ocenia, czy projektowany materiał został odpowiednio sformatowany i zgodny z jego założeniami.

Dopiero po zaakceptowaniu finalnej wersji realizacji, rozpoczyna się druk właściwy. Jeśli wszystkie poprzednie etapy były wykonane prawidłowo, to efekt końcowy będzie zadowalający.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.