Podstawowe prawa konsumenta w świetle polskiego prawa
Konsumenci często dokonują decyzji i opłacają transakcje, ale jednocześnie nie zdają sobie spawy ze swoich praw. Tymczasem mają ich bardzo dużo. Warto się z nimi zapoznać, żeby wiedzieć, kiedy są łamane i jak wtedy postępować. Samodzielne reprezentowanie w takich sprawach jest możliwe, ale nawet korzystając z pomocy prawnika, warto wiedzieć, o co się walczy.
Do czego ma prawo każdy konsument?
Najważniejsza grupa praw, która przysługuje konsumentowi, dotyczy jego zdrowia. Zaliczają się do niej między innymi:
prawo do zdrowia i bezpieczeństwa,
prawo do prywatności,
prawo do rękojmi.
Te zapisy mówią o tym, że producent czy sprzedawca nie może narażać swoimi dobrami i usługami stanu konsumenta. Jeśli którekolwiek z nich zostanie złamane, można zwrócić się po pomoc do UOKiK. Prawnik pomoże przygotować pismo oraz zebrać dowody w konkretnej sprawie. Narażenie na szwank zdrowia, życia czy prywatności klienta jest niedopuszczalne i każdorazowo powinno się zgłosić takie przypadki do odpowiedniego urzędu.
Wiele praw konsumentów dotyczy sposobu przekazywania informacji, głównie reklamowych. W związku z nimi klient:
nie może być wprowadzany w błąd za pomocą reklamy,
ma prawo oczekiwać zawarcia umowy na przedstawionych w ofercie warunkach,
musi dostać produkty oznaczone zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Przekazywanie błędnych informacji zawsze działa na szkodę konsumenta. Takie sprawy również należy zgłaszać do UOKiK, który zajmuje się przypadkami związanymi z nieprawidłowym przekazywaniem informacji. W tym wypadku nie trzeba być osobą pokrzywdzoną, żeby zwrócić uwagę na stosowanie niedozwolonych praktyk.
Jak walczyć o egzekucję swoich praw?
Konsument, którego prawa są łamane, ma prawo ubiegać się o rekompensatę. W celu zwiększenia swoich szans na jej otrzymanie warto skonsultować się z kancelarią prawną. Warszawa oferuje wiele firm, które pomagają w kontaktowaniu się z UOKiK, takich jak Kancelaria GESSEL. Po takie środki mogą sięgnąć osoby fizyczne i całe przedsiębiorstwa, szczególnie jeśli doszło do oszustwa lub narażenia czyjegoś zdrowia. Zgłaszanie takich spraw jest ważne, bo w ten sposób nie tylko dochodzi się swoich praw, ale uniemożliwia krzywdzenie innych, nieświadomych klientów, którzy mogą korzystać ze szkodliwych usług i dóbr.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana