Na czym polega merchandising?
Merchandising pomaga wyeksponować oferowany asortyment produktów i rozmieścić poszczególne stoiska. Artykuły są specjalnie rozmieszczane dla klientów, którzy nie chcieli wejść do sklepu, ale coś ich skłoniło, którzy chcieli kupić dany towar oraz takich, którzy są stałymi klientami. Warto dowiedzieć się, co dokładnie oznacza to pojęcie. Jak wygląda ekspozycja artykułów? Czym jest visual merchandising i jakie są jego podstawowe zasady? Sprawdzamy!
Co to jest merchandising?
Zastanawiasz się, co to merchandising? Polega na ekspozycji towaru. Zwykle merchandisera zatrudnia producent, sieć sklepów lub agencja merchandisingowa. Dlatego jego głównym obowiązkiem jest wykładanie artykułów. Konieczne jest przy tym posiadanie takich cech jak spostrzegawczość, pomysłowość czy przygotowanie merytoryczne. Przykładami merchandisingu jest wystrój witryny sklepowej.
Co zwiększa sprzedaż?
Do materiałów zwiększających sprzedaż zaliczają się zawieszki. Informują one klientów o:
- rabatach,
- promocjach,
- przecenach.
Ważne, aby widoczna była cena. Z kolei ekspozytory pozwalają pokazać artykuły dobrych marek. Mniejsze produkty na przykład gumy do żucia czy produkty pierwszej potrzeby na przykład plastry znajdują się przy kasie.
Co wchodzi w zakres zadań merchandisera?
Osoba działająca w zakresie merchandisingu jest ekspozytorem towarów. Dlatego do jej głównych obowiązków należy odpowiednie wykładanie towarów. Istotne jest właściwe wyłożenie i wyeksponowanie produktów. Do jego zadań wchodzi dbanie o to, by w konkretnym punkcie handlowym produkty były dostępne dla klientów. Sprowadza się to do właściwej prezentacji artykułów i ich ekspozycji w odpowiedniej ilości. Poza tym merchandiser zajmuje się sprawdzaniem dat ważności dostępnych produktów. Pozyskuje także dane oraz je raportuje.
Jakie są zasady visual merchandisingu?
Visual merchandising oznacza wszystko to, co jest widoczne dla klienta przy wejściu do sklepu. Składają się na niego:
- sklepowa witryna,
- układ produktów,
- logo,
- promocje.
Do jego głównych zasad zalicza się zaciekawienie klienta i przyciągnięcie jego uwagi. Wówczas zakupuje on dany produkt. Dobrze, aby wystrój był zmieniany, szczególnie jeśli chodzi o wystawę sklepową. Jak wynika z badań, najlepszy efekt osiąga się, zmieniając witrynę sklepową co 2 tygodnie. Pozwala to uniknąć sytuacji, gdy klientowi wydaje się, że już nic nowego nie znajdzie w sklepie.
Witryna sklepowa jest wizytówką Twojego przedsiębiorstwa. Jest też najważniejszą częścią visual merchandisingu. Wymaga specjalnego zagospodarowania z uwagi na niedużą przestrzeń. Należy jednak unikać nieplanowanych zmian w wystroju, dezorganizacji lub zaniedbania. Dobrze, aby klienci ją dostrzegali i interesowali się witryną sklepową. Wpłynie to znacząco na sprzedaż.
Zamiast zasady „pull in”, a więc maksymalnego gromadzenia produktów na półkach, należy postawić na minimalizm i oryginalność. Klienci wolą mieć szybki dostęp do towarów i nie chcą tracić czasu na poszukiwania. Do zalet visual merchandisingu należy informowanie, pokazywanie i wzbogacanie wiedzy klienta.
Błędy, których należy unikać
Praca w merchandisingu wymaga odpowiedniego rozmieszczenia towaru. Czasem jednak dochodzi do błędów takich jak nieporządek na półkach – wiąże się z brakiem organizacji i rozrzuconych tej samej marki produktów. Należy także unikać braków w towarach. Trzeba dokładać towar. Przy tym zmienia się ekspozycję, która jest źle odbierana przez klientów – lubią oni, kiedy dane produkty mają stałe miejsce.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana