Kiedy i na jakich zasadach wystawia się akt zgonu?
Akt zgonu jest podstawowym dokumentem, jaki otrzymuje rodzina zmarłego od uprawnionego urzędnika. Przed jego uzyskaniem należy otrzymać kartę zgonu (od lekarza), która jest podstawą procedury zgłoszenia zgonu w urzędzie stanu cywilnego. Jak długo po śmierci należy zgłosić się do urzędników? Na jakich zasadach wystawiany jest akt zgonu?
Charakterystyka aktu zgonu
Akt zgonu, jako akt stanu cywilnego, składa się z kilku części: nazwiska, imienia, daty i miejsca urodzenia osoby zmarłej, jej stanu cywilnego, a także nazwiska, imienia małżonka zmarłego. Pojawia się w nim także data, godzina i miejsce zgonu (lub znalezienia zwłok), nazwiska i imiona rodziców osoby zmarłej, nazwisko i imię osoby zgłaszającej zgon oraz nazwisko i imię biegłego lub tłumacza (jeśli wyjątkowo brał udział w czynności).
Akt zgonu sporządza się na podstawie karty zgonu i protokołu zgłoszenia zgonu. Ów dokument wydaje kierownik urzędu stanu cywilnego w dniu zgłoszenia śmierci.
Jak wygląda zgłoszenie zgonu?
Zgłoszenia zgonu należy dokonać w docelowym urzędzie stanu cywilnego. Osoby bliskie zmarłemu muszą przedłożyć informację o śmierci kierownikowi urzędu stanu cywilnego najpóźniej w terminie 3 dni od daty sporządzenia karty zgonu.
Karta zgonu to natomiast dokument sporządzony przez lekarza, który stwierdził śmierć. Ów dokument może być wydany w różnych miejscach. Wiele zależy o lokalizacji i okoliczności zgonu. Jeśli śmierć nastąpiła w domu, kartę zgonu wystawia ten lekarz, który został wezwany przez rodzinę. Jeżeli zgon zdarzył się w szpitalu, kartę zgonu można odebrać w określonym miejscu na terenie szpitala. W przypadku śmierci w tragicznych okolicznościach (wypadek, morderstwo) kartę zgonu sporządza i wydaje zakład medycyny sądowej.
Kartę zgonu można przestawić kierownikowi urzędu stanu cywilnego też w ciągu 24 godzin od zgonu – jeśli śmierć nastąpiła w wyniku choroby zakaźnej. Zgłoszenie zgonu zawsze jest dokumentowane w formie protokołu.
Uzyskanie aktu zgonu – zasady
Akt zgonu wydaje się bezpłatnie. Zajmuje to zwykle kilkanaście minut. Bliska osoba dostaje od urzędnika trzy egzemplarze odpisu skróconego aktu zgonu. Ów dokument jest gwarantem załatwienia wszystkich formalności związanych z pogrzebem (np. jako kremację zwłok).
W uzyskaniu aktu zgonu może pomóc profesjonalny zakład pogrzebowy (jeżeli taka usługa wchodzi w zakres jego obowiązków). Dom Pogrzebowy Szadkowski z Pruszkowa to połączenie profesjonalizmu, empatii i najwyższej jakości usług. Owa firma pomoże w organizacji tradycyjnego pogrzebu, kremacji zwłok, nabyciu asortymentu (trumien czy urn) oraz zabiegach w prosektorium.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana