Jak zdemontować ułamaną świecę żarową?
Ułamana bądź urwana świeca zapachowa stanowi problem dla każdego kierowcy. Jest to jedna z najczęstszych i najtrudniejszych w usunięciu awarii silników, pojawiająca się zwykle przy próbach wykręcania świecy. Jak poradzić sobie z tym problemem? Jaki jest najlepszy sposób na demontaż ułamanej świecy żarowej? Odpowiedź znajduje się w artykule.
Czym są świece żarowe?
Świeca żarowa pojawia się najczęściej w silniku Diesla. Odpowiada ona za podgrzanie powietrza w komorze wstępnej lub komorze spalania, aby zapoczątkować samozapłon. Świece żarowe najwięcej pracują w zimie. Niektórzy kierowcy decydują się na ich wymianę przed nadejściem mrozów. Warto przy okazji dokonać okresowego przeglądu olejowego, czyszczenia klimatyzacji, kontroli układu hamulcowego.
Warto pamiętać, że świece żarowe urywają się głównie z powodu słabej jakości, niewłaściwego montażu lub zaniedbań w wymianach i przeglądach. Konieczna jest ich regularna profilaktyka (np. smarowanie gwintów).
Jak usunąć ułamaną świecę żarową?
Najczęstszym fragmentem świecy żarowej, który ulega urwaniu, jest tzw. żarnik (fragment grzejny). Zostaje on w gnieździe i utrudnia wkręcenie nowej świecy – należy go zatem szybko usunąć. Eksperci zwykle polecają demontaż i naprawę głowicy (przy okazji wymieniając rozrząd, śruby, oleje). Jest to jednak bardzo droga procedura – może wynieść kilka tysięcy złotych. W wykręcaniu świec żarowych specjalizują się różne ekipy, oferujące niższe stawki.
Inną, nieco ryzykowną opcją, jest też samodzielne usunięcie tego elementu samochodowego. Właściciel pojazdu będzie potrzebował wtedy kilku narzędzi – szpilek, nakrętek, gwintowników, wierteł i końcówek wkręcanych w gniazda świec żarowych. Podczas demontażu ułamanej świecy należy wykazać się ostrożnością.
Ułamaną świecę żarową zajmą się pracownicy nieautoryzowanego serwisu Forda w Katowicach – firmy Ford Sławek.
Usuwanie ułamanej świecy żarowej krok po kroku
Pierwszym krokiem jest dobranie odpowiedniej końcówki (prowadnicy) do świecy żarowej. Ów element należy wkręcić w gniazdo. Instalator wsuwa wiertło przez otwór w prowadnicy. Musi uważać, by wiertło nie przewierciło urwanego żarnika. Następnie, po wyciągnięciu końcówki, trzeba przeczyścić kanał (benzyną ekstrakcyjną) i przedmuchać go sprężonym powietrzem. Prowadnicę umieszcza się na poprzednie miejsce i przystępuje do gwintowania. Podczas owej procedury w kanale powinien znajdować się płyn smarujący. Gwintowanie odbywa się na głębokość co najmniej 1 cm. Po wyciągnięciu gwintownika wkręcamy w jego miejsce szpilkę z nakrętką, która stopniowo wysunie żarnik z gniazda.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana