Jak prawidłowo skalibrować instalację gazową w aucie?
Systemy zasilania paliwami gazowymi stosowane do napędu samochodów wymagają odpowiedniego wyregulowania, czyli kalibracji. Polega ona na właściwym dobraniu czasów wtrysku gazu w zależności od prędkości obrotowej i obciążenia silnika. Dowiedz się, jak prawidłowo skalibrować instalację gazową w aucie, aby jednostka napędowa pracowała w optymalny sposób.
Autokalibracja instalacji gazowej
Proces kalibracji samochodowej instalacji gazowej rozpoczyna się od ustawienia sterownika. Do jego zadań należy niezależne sterowanie wtryskiwaczami gazowymi i korygowanie wszelkich rozbieżności wynikających ze zmiany parametrów fizycznych paliwa gazowego. Najważniejszymi parametrami związanymi z kalibracją sterownika są temperatura gazu oraz ciśnienie: robocze i minimalne, poniżej którego silnik przełącza się na benzynę. Kalibracja odbywa się z wykorzystaniem aplikacji komputerowej, w której należy ustawić m.in. rodzaj paliwa czy typ wtryskiwacza gazowego.
Choć kalibracja instalacji gazowej z wykorzystaniem intuicyjnej aplikacji komputerowej przebiega w znacznej mierze w automatyczny sposób i może wydawać się prosta, do ustalenia prawidłowych wartości poszczególnych parametrów niezbędne są specjalistyczna wiedza i doświadczenie. Jeśli ich nie masz, lepiej powierz proces kalibracji fachowcom, których znajdziesz na przykład w firmie Auto Gaz Śląsk z Katowic. Zadbają oni o dobór optymalnych wartości poszczególnych parametrów, dzięki czemu silnik Twojego auta będzie pracował na gazie w optymalny sposób.
Kalibracja dynamiczna w czasie jazdy
Opisany powyżej proces autokalibracji przeprowadzany jest bez obciążenia, na biegu jałowym. Aby sprawdzić, czy kalibracja została wykonana prawidłowo, konieczne są wyższe obroty. Z tego powodu należy przeprowadzić jazdę testową. W jej trakcie specjalista ustawia linię mnożnika, czyli krzywą, która obrazuje stosunek dawki gazu do czasu wtrysku. Jeśli czas wtrysku pozostaje bez zmian po przełączeniu na gaz, oznacza to, że sterownik został skalibrowany prawidłowo. Podczas kalibracji dynamicznej specjalista obserwuje także pracę reduktora i sondy lambda. Po gwałtownym przyspieszeniu sonda lambda powinna wskazywać, że mieszanka gazowo-powietrzna jest bogata. Jeśli jest inaczej, może to oznaczać, że reduktor lub wtryskiwacze są zbyt mało wydajne.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana