Jak dobrać element pompujący do układu smarowania?
Układy centralnego smarowania są dziś powszechnie wykorzystywane w wielu gałęziach przemysłu. Są to specjalne systemy pompujące i rozprowadzające środek smarny w maszynach przemysłowych. Dostarczają go do wszystkich punktów, w których stykają się ze sobą i współpracują ruchome elementy wymagające systematycznego smarowania. Takie miejsca są szczególnie narażone na negatywne efekty siły tarcia, przez którą poszczególne części szybciej się zużywają i mogą ulegać uszkodzeniom. Aby zapobiegać takim sytuacjom i zapewnić płynność pracy maszynom przemysłowym, stosuje się układy centralnego smarowania.
Z jakich elementów składają się układy centralnego smarowania?
Układy centralnego smarowania to skomplikowane systemy składające się z wielu współpracujących ze sobą elementów: pompy centralnego smarowania, zbiorników, rozdzielaczy centralnego smarowania, przewodów smarowych, elementów dozujących oraz czujników. W jego skład wchodzą również mniejsze części między innymi: zawory, złącza czy filtry. Sercem każdego układu jest pompa. Część ta odpowiada za wytworzenie ciśnienia środka smarnego i dostarczanie odpowiedniej jego ilości do układu.
Jakie są podstawowe rodzaje pomp centralnego smarowania?
W zależności od typu układu centralnego smarowania (jednoliniowy, dwuliniowy lub progresywny) oraz wykorzystywanego w nim rodzaju środka smarnego stosuje się inne pompy. Duży wybór takich pomp oferuje m.in. firma Układy Centralnego Smarowania Sp. z o.o. Oto najczęściej stosowane pompy i ich krótka charakterystyka:
1. Pompy ręczne tłokowe
Jest stosowana w jednoprzewodowych układach centralnego smarowania. Jej sposób działania jest bardzo prosty – dźwignia porusza tłokiem wyciskającym smar ze zbiornika. Ilość smaru zależy od tego, jakiej wielkości są ruchy wykonywane przez dźwignię.
2. Tłokowe pompy elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne
Zasada działania tłokowych pomp elektrycznych, hydraulicznych i pneumatycznych jest taka sama jak tłokowych pomp ręcznych, jednak tłok porusza się, gdyż jest zasilany za pomocą silnika elektrycznego, hydraulicznego lub pneumatycznego.
3. Pompy zębate
Jest to rodzaj pomp wyporowych. Wyróżniają się prostą budową, niezawodnością i imponującą wydajnością. Ukryte w jej korpusie koła zębate obracają się, przenosząc w ten sposób ciecz z komory ssawnej i transportując ją do komory tłocznej. Obrót kół i ich zazębianie się sprawia, że wytwarzana jest różnica ciśnień, dzięki której środek smarny może być transportowany do wylotu. Jedno z kół jest napędzane przez zewnętrzne źródło. Przepływ pompowanego smaru jest w nich stały i pozbawiony pulsacji.
4. Pompy łopatkowe
Jest to również rodzaj pomp wyporowych. Elementami wyporowymi są tu łopatki umieszczone w wirniku. Jest on ułożony mimośrodowo, dzięki czemu tłoczony smar przy jego obrocie przeciska się w kierunku wylotu.
Który rodzaj pompy jest najczęściej stosowany w układach centralnego smarowania?
W układach centralnego smarowania najczęściej wykorzystywane są pompy elektryczne. Elektryczne pompy zębate są stosowane w układach, w których środkiem smarnym jest olej bądź półpłynny smar. W systemach progresywnych, dwuprzewodowych, wieloprzewodowych i wysokich ciśnień, w których środkiem smarnym są smary lub oleje wykorzystuje się pompy tłoczkowe. W systemach jednoprzewodowych i progresywnych niskociśnieniowych najczęściej wykorzystuje się pompy zębate.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana