Artykuł sponsorowany

Ewidencja VAT w praktyce

Ewidencja VAT w praktyce

Dzięki prawidłowo prowadzonej ewidencji możliwe jest dokładne określenie wysokości należnego podatku od towarów i usług, nakładanego na różnego rodzaju czynności. W świetle prawa do prowadzenia takiego rejestru zobowiązanie są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, a także osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą określoną w ustawie. Jak wygląda ewidencja VAT w praktyce? Podpowiadamy.

Czym jest ewidencja VAT?

Ewidencja VAT jest to rejestr sprzedaży i zakupu VAT. Dzięki niemu przedsiębiorcy mogą obliczać i prawidłowo przekazywać należny podatek od towarów i usług do Urzędu Skarbowego. Dodatkowo system ten pozwala sprawdzić im sumę naliczonego w danym okresie rozliczeniowym podatku i odliczenie go. Prowadzenie ewidencji należy do obowiązków wszystkich podatników VAT. Jest ona też potrzebna do przygotowania deklaracji podatkowych.

Kto musi prowadzić ewidencję VAT?

Większość przedsiębiorców, co do zasady, ma obowiązek zarejestrowania się jako płatnik VAT. Ewidencję tę muszą prowadzić wszystkie firmy, które chcą nabywać i dostarczać towary, bądź usługi. Nie są zobligowane do tego jedynie przedsiębiorstwa:

  • których sprzedaż nie przekracza limitu 200 000 zł rocznie, ponieważ przysługuje im zwolnienie podmiotowe,

  • które sprzedają wyłącznie towary i usługi zwolnione z VAT.

Co musi zawierać ewidencja VAT?

Ewidencja VAT zgodnie z ustawą musi uwzględniać następujące elementy:

  • dane podmiotu, dzięki którym możliwe jest określenie ich podstawy opodatkowania,

  • wysokość kwoty podatku należnego,

  • korektę podatku należnego, a także naliczonego,

  • sumę, którą musi zwrócić Urząd Skarbowy,

  • wysokość kwoty podatku, którą należy wpłacić do Urzędu Skarbowego,

  • pozostałe dane potrzebne do identyfikacji transakcji.

Jakich zakupów nie trzeba ewidencjonować?

Nie wszystkie dokonane przez przedsiębiorstwo zakupy muszą zostać uwzględnione w rejestrze VAT. Nie musi on zawierać informacji dotyczących wydatków, które są zwolnione z opodatkowania, a także związanych z czynnościami nieopodatkowanymi. Dodatkowo w rejestrze nie muszą znaleźć się informacje o kosztach, od których podmiotowi gospodarczemu nie przysługuje prawo do odliczenia należnego podatku.

Przedsiębiorstwa, które nie mają swojego działu księgowego, a także właściciele jednoosobowych działalności gospodarczych mogą skorzystać z usług Biura Rachunkowego Compo System. Specjaliści mogą pomóc w ewidencji podatków i innych zagadnieniach księgowych. Decydując się na takie wsparcie, zyskuje się pewność, że kwestie te są w dobrych rękach.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.