Czym są usługi dystrybucji? Rodzaje i strategie
Dystrybucją nazywa się proces, podczas którego obsługuje się rynek zawierający wszystkie działania podjęte, aby zapewnić korelacje producenta z nabywcami. Dystrybucja jest siecią firm ze sobą współpracujących. Pozwala to dotrzeć produktom do odbiorcy. Istotny jest wybór strategii dystrybucji. W ten sposób można dostać się na rynek lub na nim utrzymać.
Jakie są rodzaje dystrybucji?
Chociaż profesjonalna dystrybucja skupia się na jednym celu, wyróżnia się następujące rodzaje dystrybucji:
- intensywna – sprowadza się do produkcji i oferowania towarów w dużych ilościach. Używa się je na co dzień. Są to nabiał lub pieczywo,
- selektywna – polega na oferowaniu tylko określonych liczb towarów. Są to na przykład meble,
- wyłączna – produkty są sprzedawane na konkretnym terytorium. Przykładem są samochody.
Jakie są funkcje dystrybucji usług?
Celem dystrybucji usług jest dopasowanie podaży do popytu. Oprócz tego jej zadaniem jest dotarcie z oferowaną przez firmę usługą do właściwego działu na rynku turystyki. Jest to możliwe dzięki właściwej komunikacji firmy z rynkiem, jak również:
- obserwacji zmian turystycznych,
- zachowaniu konsumentów,
- tendencji rynkowych,
- trendów.
W przypadku usług turystycznych ich celem jest utworzenie odpowiednich warunków konsumpcji klientów, czyli turystów. Istotne są środki aktywizacji sprzedaży, rezerwacje, czy dostęp do informacji o usłudze. Dotyczy to także zapłaty za wykonaną usługę. Wyodrębnia się przy tym funkcje powiązane z kształtowaniem obrotów, a więc dotyczące uczestników rynku czy towarów. Istnieją jeszcze funkcje, które mają związek z tworzeniem należności. Wówczas związane są z cenami.
Jakie są kanały dystrybucji?
Do kanałów dystrybucji zalicza się wiele jej rodzajów. Wyróżnia się:
- zewnętrznych przedstawicieli,
- detalistów,
- hurtowników,
- firmowe sklepy,
- sprzedaż bezpośrednią – własną sieć,
- centrum dystrybucji,
- mailing,
- aukcje internetowe i sklep internetowy.
Jakie są rodzaje polityki dystrybucyjnej?
Dzięki rozwojowi rynku oferującego usługi w zakresie elektroniki doszło do tego, że w handlu bezpośrednim i pośrednim można korzystać z dużej liczby gotowych rozwiązań, które wspierają proces zakupu. W związku z zastosowaniem Internetu w dotarciu do klientów można wyodrębnić:
- tych, którzy prowadzą sprzedaż tylko za pośrednictwem Internetu,
- przedsiębiorstwa internetowe, które posiadają tradycyjne punkty sprzedaży,
- firmy, które zajmują się zwykłą sprzedażą i poszerzyły swoje usługi o sprzedawanie dzięki sieci.
Jakie są strategie dystrybucji?
Przy tworzeniu firmy należy wybrać strategię dystrybucji. W ten sposób Twój produkt będzie dystrybuowany. Popularne są szczególnie:
- intensywna – polega na sprzedawaniu artykułu w miejscach sprzedaży, które wiążą się z produktem proponujących większą liczbę towarów podobnego rodzaju. Przykładem mogą być książki w księgarniach,
- rozległa – skupia się na dostępności towaru. Produkt powinien się znajdować we wszystkich możliwych miejscach. Dzięki temu nadaje się mu większą dyfuzję. Przykładem może być żywność,
- selektywna – polega na wyróżnieniu się od konkurencji. Wybiera się wtedy określone punkty sprzedaży oferujące odpowiednie cechy. Mogą to być na przykład urządzenia elektryczne dostępne rodzinom w określonych miejscach,
- ekskluzywna – koncentruje się na przynoszeniu marce większego prestiżu. Może to być znajdowanie się lokali przy drogach wielkich miejscowości.
Na wybór strategii dystrybucyjnej powinny wpływać:
- typ odbiorcy,
- typ i cechy produktu,
- wymagania i potrzeby odbiorcy,
- opcje firmy i dystrybucyjnego kanału.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana