Czym są usługi dystrybucji? Rodzaje i strategie

Czym są usługi dystrybucji? Rodzaje i strategie

Dystrybucją nazywa się proces, podczas którego obsługuje się rynek zawierający wszystkie działania podjęte, aby zapewnić korelacje producenta z nabywcami. Dystrybucja jest siecią firm ze sobą współpracujących. Pozwala to dotrzeć produktom do odbiorcy. Istotny jest wybór strategii dystrybucji. W ten sposób można dostać się na rynek lub na nim utrzymać.

Jakie są rodzaje dystrybucji?

Chociaż profesjonalna dystrybucja skupia się na jednym celu, wyróżnia się następujące rodzaje dystrybucji:

  • intensywna – sprowadza się do produkcji i oferowania towarów w dużych ilościach. Używa się je na co dzień. Są to nabiał lub pieczywo,
  • selektywna – polega na oferowaniu tylko określonych liczb towarów. Są to na przykład meble,
  • wyłączna  – produkty są sprzedawane na konkretnym terytorium. Przykładem są samochody.

Jakie są funkcje dystrybucji usług?

Celem dystrybucji usług jest dopasowanie podaży do popytu. Oprócz tego jej zadaniem jest dotarcie z oferowaną przez firmę usługą do właściwego działu na rynku turystyki. Jest to możliwe dzięki właściwej komunikacji firmy z rynkiem, jak również:

  • obserwacji zmian turystycznych,
  • zachowaniu konsumentów,
  • tendencji rynkowych,
  • trendów.

W przypadku usług turystycznych ich celem jest utworzenie odpowiednich warunków konsumpcji klientów, czyli turystów.  Istotne są środki aktywizacji sprzedaży, rezerwacje, czy dostęp do informacji o usłudze. Dotyczy to także zapłaty za wykonaną usługę. Wyodrębnia się przy tym funkcje powiązane z kształtowaniem obrotów, a więc dotyczące uczestników rynku czy towarów. Istnieją jeszcze funkcje, które mają związek z tworzeniem należności. Wówczas związane są z cenami.

Jakie są kanały dystrybucji?

Do kanałów dystrybucji zalicza się wiele jej rodzajów. Wyróżnia się:

  • zewnętrznych przedstawicieli,
  • detalistów,
  • hurtowników,
  • firmowe sklepy,
  • sprzedaż bezpośrednią – własną sieć,
  • centrum dystrybucji,
  • mailing,
  • aukcje internetowe i sklep internetowy.

Jakie są rodzaje polityki dystrybucyjnej?

Dzięki rozwojowi rynku oferującego usługi w zakresie elektroniki doszło do tego, że w handlu bezpośrednim i pośrednim można korzystać z dużej liczby gotowych rozwiązań, które wspierają proces zakupu. W związku z zastosowaniem Internetu w dotarciu do klientów można wyodrębnić:

  • tych, którzy prowadzą sprzedaż tylko za pośrednictwem Internetu,
  • przedsiębiorstwa internetowe, które posiadają tradycyjne punkty sprzedaży,
  • firmy, które zajmują się zwykłą sprzedażą i poszerzyły swoje usługi o sprzedawanie dzięki sieci.

Jakie są strategie dystrybucji?

Przy tworzeniu firmy należy wybrać strategię dystrybucji. W ten sposób Twój produkt będzie dystrybuowany. Popularne są szczególnie:

  • intensywna – polega na sprzedawaniu artykułu w miejscach sprzedaży, które wiążą się z produktem proponujących większą liczbę towarów podobnego rodzaju. Przykładem mogą być książki w księgarniach,
  • rozległa – skupia się na dostępności towaru. Produkt powinien się znajdować we wszystkich możliwych miejscach. Dzięki temu nadaje się mu większą dyfuzję. Przykładem może być żywność,
  • selektywna – polega na wyróżnieniu się od konkurencji. Wybiera się wtedy określone punkty sprzedaży oferujące odpowiednie cechy. Mogą to być na przykład urządzenia elektryczne dostępne rodzinom w określonych miejscach,
  • ekskluzywna – koncentruje się na przynoszeniu marce większego prestiżu. Może to być znajdowanie się lokali przy drogach wielkich miejscowości.

Na wybór strategii dystrybucyjnej powinny wpływać:

  • typ odbiorcy,
  • typ i cechy produktu,
  • wymagania i potrzeby odbiorcy,
  • opcje firmy i dystrybucyjnego kanału.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.