Czym są koncepty gastronomiczne?
Obecne czasy to okres dużej konkurencji rozmaitych branż, w tym także branży gastronomicznej. Nie wystarczy już jedynie zaoferować klientom smacznego posiłku, lecz trzeba wyróżnić się czymś z grona podobnych do siebie knajpek czy restauracji. Dlatego otwierając lokal należy dokładnie przemyśleć, co właściwie chcemy sprzedać klientom? Czy będzie to tylko pyszne jedzenie, a może wysublimowany wystrój lokalu czy też nowatorska koncepcja prowadzenia restauracji? A może chcemy od razu otworzyć sieć knajpek w kilku miastach? O tym, czym są koncepty gastronomiczne, czytaj w tym artykule.
Lokale gastronomiczne – dawniej i dziś
Minęły czasy postpereelowskich barów mlecznych i siermiężnych restauracji, w których do wyboru mieliśmy kilka rodzajów zup, trzy typy kotletów z ziemniakami i mizerią oraz pierogi, a na realizacje zamówienia trzeba było długo poczekać. Konsumenci są obecnie bardziej wymagający i wybredni, śledząc ogólnoświatowe trendy rynku restauracyjnego. W zalewie coraz to nowych lokali i restauracji klienci szukają takiej, która byłaby najbliższa ich ideałowi. Zwracamy więc uwagę nie tylko na menu z naszym ulubionym jedzeniem, lecz także na to, czy w lokalu panuje miła atmosfera i przyjazna obsługa. Zamawianie jedzenia na wynos to obecnie standard, więc rozmaite knajpki prześcigają się w jak najkrótszym czasie dostawy. Ale często i to nie wystarczy. Dlatego restauratorzy próbują na różne sposoby wyjść naprzeciw potrzebom swoich klientów, na przykład tworząc tzw. Food Halle, czyli miejsca, gdzie pod jednym dachem znajduje się wiele restauracji. Przykładem takiego Food Halla w Trójmieście jest Słony Spichlerz, a w Warszawie Food Town. Jest to stosunkowy nowy koncept gastronomiczny, który zamiast jednej restauracji oferuje gościom różnorodność wielu lokali gastronomicznych dostępnych w jednym miejscu.
Koncepty gastronomiczne – nowa era gastronomii
Na rynek HoReCa, czyli segment obejmujący hotele, restauracje i catering, do akcji wkroczyły koncepty gastronomiczne. Drobiazgowo przemyślane i zaprojektowane pod konkretnych klientów i ich potrzeby, stanowią nową erę w gastronomii. Koncepty takie to pieczołowicie zbudowane marki gastronomiczne, w których liczy się każdy szczegół – od menu, poprzez proces sprzedaży i dystrybucji, aż po dopracowany co do najmniejszych detali wystrój lokali. Niektóre z tych lokali obejmują franczyzy, dzięki którym możliwe jest otwieranie restauracji w wielu miastach bez konieczności inwestowania dużych nakładów finansowych przez pomysłodawcę. Powstają więc całe sieci lokali nowych marek gastronomicznych, których zaletą jest powtarzalność menu w całym kraju. Do tego nie ograniczają się one do fast foodów, lecz oferują swoim klientom potrawy kuchni z całego świata. W menu wielu popularnych sieciówek gastronomicznych możemy znaleźć wysokiej jakości mięsne i wegetariańskie burgery ( np. popularny lokal Krowarzywa), sushi i owoce morza, potrawy kuchni azjatyckiej, włoskiej czy greckiej. Każde z nich charakteryzuje się dopasowanym do rodzaju lokalu wystrojem i przemyślaną polityką cenową. Szczegóły takie ustala się zanim dana marka wejdzie na rynek, po okresie rozpoznania konkurencji i oczekiwań klientów oraz aktualnych trendów w gastronomii, co jest gwarancją sukcesu nowo powstałych konceptów gastronomicznych.
Food Halle – wygoda i różnorodność
Wyobraź sobie, że idziesz do lokalu, w którym, w zależności od nastroju, wybierasz danie z zupełnie innego rodzaju kuchni – japońskiej, greckiej, polskiej, amerykańskiej, meksykańskiej, tajskiej czy włoskiej. Brzmi zbyt pięknie, aby było prawdziwe? A jednak jest to możliwe. Tego typu halę gastronomiczną znajdziemy na przykład w Trójmieście pod nazwą Słony Spichlerz, która oprócz wyżej wspomnianych rodzajów kuchni z całego świata mieści w sobie również kawiarnię z wyrobami cukierniczymi Błogo Cakes&Sweets. Taki koncept gastronomiczny ma mnóstwo zalet gromadząc tak wiele rodzajów lokali w jednym miejscu i oferując swoim gościom szeroki wybór potraw ze wszystkich zakątków świata. Oprócz burgerów typowych dla kuchni amerykańskiej, znajdziemy tutaj także dania bezmięsne, ryby, owoce morza i rameny, jak również greckie pity i tzatziki, włoskie pasty czy meksykańskie taco czy buritto.
Możemy więc odwiedzić taki food hall z przyjaciółmi wiedząc, że każdy znajdzie tutaj coś dla siebie! Wychodząc naprzeciw potrzebom swoich gości dotyczących zróżnicowania i wysokiej jakości potraw, food halle to unikalna okazja do poznania różnorodnych smaków i spędzenia czasu w miłej atmosferze! Do tego często zlokalizowane są one w klimatycznych wnętrzach w stylu loftowym czy też w ciekawej lokalizacji. W food hallach takich możemy zjeść nie tylko lunch, lecz także śniadanie oraz kolację. Często możemy tam także znaleźć bary serwujące wysokiej jakości trunki, dzięki którym po zjedzeniu posiłku możemy delektować się ich smakiem. Niektóre food halle oferują swoim gościom także dodatkowe rozrywki, jak np. kino, galerie czy fitness. W takim wariancie możemy w nich spędzić sporą część dnia, traktując je jako rozrywkę połączoną z dobrym jedzeniem.
Świetlana przyszłość konceptów gastronomicznych
Podczas pandemii branża gastronomiczna została poddana poważnej próbie, której nie przeszła cześć knajpek i restauracji. Wydaje się więc, że w dzisiejszych czasach, aby skutecznie oprzeć się potencjalnym kryzysom ekonomicznym, należy postawić na oryginalny pomysł i wyjście naprzeciw potrzebom klientów. Warunki takie spełniają właśnie koncepty gastronomiczne, które przyciągają gości wysokiej jakości potrawami zgodnymi z aktualnymi trendami, jak również atrakcyjnym wystrojem. Niektóre z nich oferują proste dania na wynos, inne zaś zachwycają oryginalnym i pięknie podanym jedzeniem. Szczególnym rodzajem takich konceptów są food halle, oferujące wymagającym klientom szeroki wachlarz kuchni z całego świata zgromadzonych pod jednym dachem. Jeżeli więc jeszcze nigdy nie byliście w żadnej hali gastronomicznej, koniecznie trzeba to nadrobić!
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana